Efter att Runmarö Idrottsförening avslutat sin verksamhet för många år sedan har fotbollsentusiasterna saknat en riktig fotbollsplan.

2021 var drömmen om en bra fotbollsplan vid Jerkers Udde stark. En handfull entusiaster under ledning av Tomas Hellström drog igång arbetet med att få den till stånd. Från Värmdö kommun och arrendatorn fick man OK att disponera marken vid Jerkers Udde.
Med de pengar som Idrottsföreningen ”deponerade” hos Hembygdsföreningen, många frivilliga bidrag och mycket eget arbete, gick planen i lås och ”Södersundavallen” såg dagens ljus.

Här är det fotbollsskola på sommaren, och naturligtvis RunmaröCupen där byarna spelar mot varandra.

På Södersundavallen är det fritt fram att spela under eget ansvar, för planen och för sig själv. Observera att under perioder när gräset behöver egentid för att växa till sig kan planen vara avstängd vilket informeras om på plats.

Vid behov kan Södersundavallen bokas. Detta sker genom kontakt med Tomas Hellström 0708-997713.

Vi vill understryka att det efter nyttjande är av stor vikt att näten till målen fästs upp med de snoddar som finns, för att undvika att hjortar fastnar i näten, samt att målen placeras utanför elstängslet så att inte gräsklipparen fastnar.

Välkomna till Södersundavallen!