Välkommen till Runmarö Hembygdsförening

Runmarö Hembygdsförening bildades 1944 och är idag en aktiv hembygdsförening med drygt 400 medlemmar.

Varje år anordnar vi en rad olika aktiviteter så som teater, julmarknad, pingisturnering, knytkalas, valborgsmässobål, sommarbio mm. Sommarens stora höjdpunkt är Runmarödagen där trängseln är stor kring kaffeserveringen med alla hembakade tårtorna, nystekta strömmingen och goda grillkorvarna, alla lokala produkter och slöjdsaker som är till försäljning, lotterier och inte minst alla saker som finns på den populära loppmarknaden. Här finns stora möjligheter att göra fynd!

Vi bjuder emellanåt in föreläsare inom intressanta områden, samt har musikaftnar med olika inriktning.

Inom föreningen finns det olika verksamhetsgrupper som en boulegrupp, fotbollsgrupp, tennisgrupp, teatergrupp, knytisgrupp m.fl.

Vi arbetar även med forskning av öns historia, både närliggande och riktigt gammal. Intressanta, roliga och spännande episoder dramatiseras i det årliga Runmaröspelet. Och finns naturligtvis att läsa i Runmarö tidning.

Runmarö Hembygdsförening driver och vårdar också Runmarö Hembygdsgård som ligger i Uppeby mitt på ön. Tidigare var huset skola, men nu används fastigheten som lokal för de flesta av föreningens alla aktiviteter.
Både medlemmar och icke medlemmar har möjlighet att hyra lokalen för egna aktiviteter.

Föreningen ger också ut Runmarö Tidning, som utkommer två gånger per år.

Välkommen att bli medlem!