.
Hembygdsgården har öppet under från midsommar som vanligt. Från mitten av augusti kommer Värmdö kommun att fortsätta med arbetet att installera ett adekvat ventilationssystem. Detta system kommer att bli vesäntligt mindre samt anpassat till Hembygdsgårdens användning och kulturhistoriska värden.
Styrelsen för hembygdsföreningen har tillsammans med kommunen hittat en form för fortsatt informations utbyte under dena process.
Beslutat att installera ett avancerat och stort ventilationssystem på Hembygdsgården är kommunens och det är taget utan samråd med oss på Runmarö. Arbetet som först uppskattades till några veckor visar sig ta ca 2 månader.
I syfte att säkerställa att huset är tillgängligt under de intensiva sommarmånaderna har styrelsen för Hembygdsföreningen erbjudit kommunen att helt tomställa våra aktiviteter fram till midsommar.
Sedan omfattningen på arbetet stod klart för styrelsen har vi uppmärksammat kommunen vid flera tillfällen på brister i processen, ifrågasatt behovet av så stora åtgärder, val av teknisk lösning teknisk lösning och förstås uttryckt stor oro över ovarsamhet ingrepp gjorts i ett gammalt hus med kulturhistoriska värden.
Vi är tacksamma för den förståelse vi mött från föreningar och medlemmar som nu tvingas hitta alternativa lokaler med kort varsel.
Nu vet vi att vi kommer att kunna ha aktiviteter i huset hela sommaren.
Vi börjar med medlemspub med fotbollsmatchen Sverige-Nederlädnerna den 20 juni. Sen följer en lång rad aktiviteter ända fram till 8 augusti.
Exempelvis Runmarödagen den 11 juli, se Runmaröspelet 24-26 juli, Barnbio på onsdagkvällarna i juli.